ד"ר ג'ימס לוי , פסיכולוג קליני , מדבר על יצר הטוב והרע בנו בפרט ועל מאמרים בכלל.

מלאך או שטן

מלאך או שטן או שניהם

 מאמר זה הוא המשך לקודמו על "הכול חוזר "מה אנחנו מראים החוצה ומה שלא.לאדם יש לו הרבה פנים .לא תמיד הוא מראה אותם ,לא תמיד מלאך ולא תמיד שטן .אבל שני הפנים האלו נמצאים תמיד בתוכו אבל לא תמיד מסתדרים וחיים בשלום.לפעמים ללא מודעות או נטייה דומיננטית אחת מוחצנת והשנייה מופנמת.אפשר לראות בזה מלחמה או מאבק של יצרים ודחפים הפוכים.

ישנם מספר גישות פילוסופים ופסיכולוגים אשר מנסים לתת הסבר .

ההסבר שנותן הדתות המונותיאיסטיות כמו יהדות נצרות ואסלם מבוסס על כך ששני היצרים האלו נתנו על ידי הקב"ה בלב האדם ,יצר טוב ורע ורשות בידו לבחור בידיעה כי בהתאם למעשיו הוא עתיד לקבל את גמולו.

ההסבר הפסיכולוגי מאוד מושפע מהגישה זו עם ביטויים שונים בכך שבאדם נמצאים לפי פרויד שני יצרים בסיסים מולדים, יצר החיים ויצר המוות: יצר החיים מטרתו לשמירת חיי הפרט הדורש פעילות –תשוקה מינית והגנה  לעומת יצר המוות אשר מבטא שאיפה לא מודעת לחיסול החיים הכולל תוקפנות והרסנות . שני היצרים האלו פועלים אחד במודע והשני לא על מנת להגיע לרגיעה ולשליטה מוחלטת.יצר החיים הוא תוצאה של  תהליך הבנתי מתמשך הדרגתי ומורכב .יצר המוות הוא תוצאה מיידי של פורקן דחפים . מטרת שני היצרים האלו הוא אך אנחנו מצליחים או לא מצליחים לעבד הגירויים שמגיעים אלינו, הכוונה הגירויים החיצוניים והפנימיים.המטרה שלהם בדרכים שונים היא לשמור על איזון והרמוניה בהשפעתם הנעים והלא נעים.ההבדל בין שני דחפים האלו הוא שלגבי הגירויים החיצוניים והשפעתם עלינו נתן יחסית בקלות להימנע ממצב לא נעים ותלוי אך אנחנו מגיבים לעומת הגירויים הפנימיים (מחשבות ורגשות לא נעימים) שאנחנו לא מודעים מאיפה הם באים ומה מקורם .לפי התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד "הכול התחיל ונמצא בילדות ".

ישנו נקודה חשובה לציין בהמשך זה מה שפרויד מגדיר בביטוי "שמירת אנרגיה או שימור האנרגיה".שימור וכמות  האנרגיה הנפשית שלנו הוא למעשה מוגדר בביטוי ליבידו .רמת הליבידו שלנו הוא הפרמטר אשר מראה לנו אך האנרגיה הנפשית שלנו תורמת בהתפתחותו של יצר החיים שלנו .אדם שלא פורק את המטענים הרגשיים שלו, יסחב אותם כמו מטען חורג ,אשר עלולים לגרום לתסכול וכעס ,להתפרצויות זעם ,לפיצות בין אישי ולעיתים למצבים פסיכוסומטים

ההסברים שנותן לנו הדת והפסיכולוגיה הם מאוד קרובים בתפיסתם כי הם מתעסקים בשאלות דומות כמו כוח והשפעת היצר ,כוחו של הטוב והרע וכוח המודעות והרצון שלנו.

נשאלת בנקודה זו השאלה לגבי חופש בחירה שלנו לגבי היצרים האלו ? והשפעתם על חיינו.

אמרנו בהתחלת המאמר שהיצרים שלנו שמפעילים אותנו ,יצרי החיים והמוות ,הם מולדים אז אך אנחנו יכולים לנווט אותם ,לכוון ולשלוט בהם?.בניתוח פשוט אך אדם יכול למשל לשלוט בכעסים שלו בתוקפנות שלו ואפילו באלימות שלו.אלו המצבים שאדם נתקל בהם ביום יום שלו ,עם עצמו וגם  ובאינטראקציה עם אנשים למשל כמו בזוגיות או יחסי עבודה ,יחסי יררכיאה ויחסי סמכות.

כול המצבים האלו קשורים בפעילות הפנימית והחיצונית של אישיותנו.אך האישיות מתנהלת מול היצרים האלו ואך זה משפיע על "בחירת הכוונים " לגבי התנהגותנו.

אך נקבע הכוון של להיות מלאך או שטן ?פרויד יונג ורוג"רס שהיו המייסדים הבולטים בתחום הפסיכולוגיה ובחקר תורת הנפש ,סבורים שהכוון לאיזו יצר אהיה יותר דומיננטי , הוא פונקציה של שימור האנרגיה הנפשית שלנו .הייתי מוסיף לא רק שימור של האנרגיה הנפשית  גם "חידוש המלאי " כמו כול דבר יש צורך "תמידי " במודעת בהבנה ובתיקון.

ההסתכלות שלנו קשורה לשתי מערכות ,אחת חיצונית והשנייה פנימית.לא תמיד יש איזון ביניהם ,יש דומיננטיות של אחת על השנייה ,לא תמיד שתי הצדדים הנפשיים באישיותנו באים לידי ביטוי בצורה הרמונית.למה לעיתים אני רואה את עצמי ונתפש על ידי השני מאלך או שטן לסירוגין וללא שליטה או ללא הבחנה , זה אומר בגלל חוסר מודעות עצמית או אינטליגנציה רגשית לא מפותחת.

כמו שנאמר המערכות האלו הן מולדות ועיתים תורשתיות אז אך לשלום ביצר הרע שלנו ?נכון הוא וזה טבע האדם שהוא רוצה להגיע להגשמת העצמי שלו ,לעיתים בצורה פזיזה וללא הבחנה או ביקורת עצמית "העיקר לכבוש ולהגיע ליעד ולרצות את עצמו בלי התחשבות ".אך לפעמים אין התאמה ואיזון  בין השאיפות לדרכים ,פעמים רבות יצריו גוברים על שכלו.התפקיד האדם הוא להשליט את שכלו על יצריו ולא לתת להם לחרוג מהגבולות שהשכל מציב להם.אפשר לרואת שיש צורך מודע ולמידתי ב"לחנך את היצר הרע שלנו " על מנת להגיע לאיזון הרגשי וההתנהגותי שאנחנו שואפים בו.המלכה היא אינה קלה היא דורשת אומץ והשקעה יום יומית על מנת לשנות את תפיסתנו לגבי עצמנו ואת היחס כלפי אנשים הנמצאים בסביבה הקרובה שלנו.בסופו של דבר יצר הטוב אמור וחייב לשלוט ביצר הרע בכול מצב.

כול כך הרבה תיאורים בקליניקה באים לשקף את זה "הוא היה  כזה קרוב רגיש חם ותומך אלי ,אבא טוב ומסור ופתאום הכול משתנה ,הוא מראה צד אחר שלא מצליח לזהות אותו ".אותו תאור יכול להגיע מאדם בעל מודעות עצמית מספיק גובה כדל להודות בזה.


צור קשר
לקביעת פגישה או התייעצות אתם מוזמנים למלא את הטופס שלפניכם או התקשרו


האתר מכיל מידע כללי ואיננו מהווה תחליף או מתיימר להחליף טיפול פסיכולוגי אישי מקצועי. בעת הצורך, מומלץ לפנות לקבלת טיפול או ייעוץ מקצועי
הודעה ב-WhatsApp