גיל ההתבגרות
גיל ההתבגרות
גיל ההתבגרות היא תקופת מעבר בין הילדות התלותית לבגרות העצמאית.
בסדרת מאמרים על גיל ההתבגרות אנחנו ננסה לתת תמונה כללית הכוללת מאפיינים עיקרים של גיל זה.
בפרק זה אנחנו נכתוב סקירה לגבי השינויים העיקריים והמשמעותיים המאפיינים את גיל ההתבגרות.
מבחינה פסיכולוגית תקופה זו דורשת מן המתבגר לעבור מהתנהגות של ילד להתנהגות של מבוגר, וזו הסתגלות לא קלה.לעצמו ולהוריו בעקיפין.
ישנם ארבעה תחומים עיקריים של שינויים והתמודדות חדשה. התחום הפיזי-גופני , התחום החברתי , התחום הרגשי והתחום הקוגניטיבי.
התחום הפיזי-גופני :
רוב השינויים הפיזיים מתרחשים בין ה גילאי 10 -13 .ההורמונים משתוללים בגופו ישנם שינויים בגדילה בגובה, עלייה במשקל, שינוי בקול, קבלת הווסת,, ושינויים במבנה הגוף ובתפקודו. השינויים האלו ומתרחשים במהרה ועל המתבגר להסתגל אליהם ולקבל אותם .. השינויים הגופניים משפיעים ברמות שונות על הסתגלותו של המתבגר על תפיסתו ועל דמוי הגוף והמראה החיצוני.למעשה ההתמודדות העיקרית היא ללמוד להסתגל ולקבל השינוי כחלק טבעי בהתפתחות הפיזית שלו.
התחום החברתי :
ישנה נטייה הדוחפת את הנער/ה ללמוד להשתייך בקבוצת השווים שלו, על מנת לבנות מערכות יחסים עם חברים בשני המינים ולבחון את יכולתו להשתלב בעתיד בקשר חברתי, אבל ההתנסות זאת הפעם היא עצמאית ולבדו בלי תמיכה משפחתית כמו בילדות. הוא לומד תהליך ההישרדות שלו בעולם עם כוחותיו על מנת לבחון את הסתגלותו לתנאי משחק חדשים למעשה ללמוד ולטעום להיות עצמאי – זה מהווה מקור כוח והשתייכות, ודוגמה לקשרים בעתיד.הוא לומד אין סוף אינטראקציות עם אנשים בגילו בעיקר ועם מצבים שונים וחדשים .המתבגר הופך להיות ההורה התומך המקשיב המייעץ לחברו כך הוא בונה שייכות ואכפתיות ומעורבות., כל השלבים האלו הם סוג של סולם על מנת להגיע להגשמה עצמית. מבחינה חברתית . למעשה, זה התהליך שלו לא להרגיש בדידות
התחום הרגשי :
תחום זה הוא תחום של התנסות סקרנות וגילויים חדשים בקשר שלו עם הסביבה.ההתרגשות שהיא מאפיינת המתבגר היא צורך מתפתח הבודק את המיקום והמעמד שלו במציאות החדשה שלו.
בתהליך של היפרדות מהילד שבו, ישנו תהליך פסיכולוגי נוסף וחדש שמתרחש ולמעשה בונה את הזהות החדשה שלו. הוא אמור ללמוד חוקים ונורמות חדשים וקודים תקשורתיים שלא מוכרים לו.יש שפה חדשה שהוא צריך לקלוט שלא תמיד הוא מבין אותה.הוא לומד להשתמש בזהות חדשה.
בשלב זה יש הרבה התעסקות ושאלות סביב האני שלו. מה השתנה ומה הולך להיות? השאלות האלו מאפיינות את המקום הרגשי שהוא נמצא בו. בגיל ההתבגרות יש שילוב של שתי מערכות: מערכת שהוא רגיל אליה שהיא מוכרת לו, ומציאות חדשה /שהוא אמור ללמוד אותה מתוך התנסות בכל מרכיביה.
לאט לאט הוא נאלץ להיפרד מכללי המשחק של הילדות ולהתנסות בכללי המשחק של העולם המבוגר. מעבר זה אינו פשוט ,קיימים בו הרבה מכשולים, הרבה פחד,תסכולים, וחרדה
הרף הוא גבוה יותר כי זו התנסות שאמורה להיות עצמאית בלי המשענת של ההורים. לא תמיד המתבגר מוכן להיעזר להיתמך על ידי הוריו .
בהרבה מצבים המתבגר חווה בדידות חוסר אונים וחרדה להמשך.
התחום הקוגנטיבי:
בגיל ההתבגרות ישנם שינויים נוירולוגים במבנה המוח.השינויים האלו מכינים "שדרוג" שיאפשר למתבגר להסתגל למציאות הבוגרת מבחינת החשיבה ,לפתרון בעיות וגם להעביר את המסרים האינטלקטואלים של עצמו לאחר. הוא רוכש מודעות עצמית ,יכולת תכנון וכלים תיאורטיים לפתרון בעיות, הוא מחפש לעצמו אמצעים ודרכים על מנת להביע את עצמו , השפה שלו משתנה כולל אוצר מילים חדש. הוא לומד לתרגם את התיאורטי למעשי.
אך המתבגר קונה את כרטיס כניסה לחיים הבוגרים
מה קורה שהצורך התזונתי בא ממקור רגשי
הבדל בין אכילה תזונתית ורגשית
הקשר בין השכיחה לזכרון
נקודות חשובות לגבי המיניות
היצרים השפעתם על התנהגות ועל רגשותינו