המתבגר מול החיים
המתבגר מול אתגר החיים
זה לא אהיה עוד מאמר על גיל ההתבגרות.
גיל ההתבגרות הוא גיל מעבר בין ילדות ולבגרות ישנם אתגרים רבים למתבגר שהוא אמור להתמודד איתם בדרך כלל ללא ניסיון והכשרה.מול השינויים והאתגרים השונים הקיימים לגבי העתיד שלו ללא ספק מושפע מהתקשורת והדינאמיקה בינו לבין הוריו.עד כמה הוא מגיע לשער עצמאותו מוכן ועם מספיק כלים לקראת המעבר בין עולמו כילד ובהמשך כמתבגר בצעדיו לקראת המציאות החדשה עם כללי משחק לא מוכרים אשר יקבעו את מקומו ואת מעמדו מול האתגרים החדשים שיש לפניו.ללא ספק פניו לעתיד כי זו התהליך הטבעי והנורמטיבי .השאלה עד כמה יש לו מודעות ומוכנות נפשית לכך?
השאלות האלו מעסיקים את המתבגר ומשפחתו.השאלה תהיה קשורה ותלויה בארגז כלים שהוא קיבל בכול השנים שקדמו לפני המעבר בין תקופת התלות להתחלת תקופת העצמאות.
יש צורך להכיר ולהבין שהמעבר זה הוא נתון התפתחותי אשר משפיע לטובה ולרעה על התפתחותו בהיבטים שונים בחיים שלו .
תיאוריה השלבים של אריקסון( בשם תיאורית הפסיכו-חברתית) מתארת שמונה שלבים שבן אדם עובר במהלך החיים שלו ושבכל שלב האדם ניצב בפני קונפליקט בין הצרכים האישיים שלו לבין דרישות החברה.לפי אריקסון הקונפליקט המרכזי הוא שבכל שלב ישנו מסוכה פסיכולוגית אשר מעורר משבר שהוא מצליח או כושל .האתגר הקיים הוא לפניו זה למצוא דרך על מנת לשלב את צרכיו האישיים שלו ודרישותיו של החברה.הדרישות הסותרות והמנוגדות האלו הם למעשה המפתח כדי לעבור לשלב הבא לגבי ההתפתחות הפסו-חברתית שלו.
כל השלבים האלו מסמלים את הנטייה מבחינת האישיות שלו ,נטייה תלותית או עצמאית.
מתברר שהמעבר בין תלות ועצמאות נקבע במידה רבה בהצלחתו או כישלונו בין מעבר אחד לשני הכוונה משלב לשלב הבא.בכל שלב ישנו קונפליקט שהפתרון בו הוא המפתח להמשך. רצוי מאוד לחזור לתיאוריה הפסיכו חברתית של אריקסון על מנת להבין במה מדובר.
אריקסון חילק בשמונה שלבים את חיי האדם:
-שלב הינקות (0-1)שלב אימון-חשדנות
-ילדות המוקדמת (1-3) שליטה-בושה
-מוקד משחק באבר מין (3-6) יוזמה-אשמה
-החביון –בית ספר ,יצרנות –חריצות לעומת רגשי נחיתות (6-12)
-גיל התבגרות ,זהות לעומת טשטוש ,בלבול תפקידים (12-18)
-בגרות מוקדמת ,אינטימיות לעומת בדידות (18-35 )
- הבגרות ,פוריות לעומת קיפאון (35-50)
-הבגרות המאוחרת ,אחדות האני,שלמות לעומת ייאוש (מעל 50 )
לאחר שתיארנו בקצרה את תיאורית הפסיכו-חברתית של אריקסון אנחנו יכולים להתרשם שיש דמיון והקבלה עם תיאורית הפסיכו סקסואלית של פרויד .למעשה תהליך ההתפתחותי של האדם עובר מספר שלבים שהוא אמור לעבור כתנאי להמשך בריאותו הנפשית הרגשית והחברתית.ההמשך המוצלח בין השלבים השונים הוא למעשה יוצר איזון והרמוניה בין מילוי הצרכים האישיים שלו והדרישות של החברה.אפשר לראות בזה תאור נכון של עצמאות.
בנקודה זו נמצא הקונפליקט העיקרי של המתבגר.כבר לא ילד ועוד לא בוגר.עדיין תלוי בהוריו עם שאיפה לעצמאות.נכון מאוד שזו תקופה של בלבול ביון התפקידים השונים אשר מאפיינים את מקומו ואת מעמדו בינו לבין עצמו וכלפי הזולת .מהתחלת גיל ההתבגרות נבנה תשתית פסיכולוגית,ערכית רגשית וחברתית שזה אהיה הד.נ.א של אישיותו ושל תדמיתו .
לפניו אתגרים רבים הקשורים להשתלבותו החברתית והרגשית.עד גיל בגרות הוא נאלץ לעבור ולהתמודד עם מספר מסגרות ללא ניסיון קודם ,הוא אמור להכניס בעולמו האישי והאינטימי שלו דמויות לא מוכרות וללמוד להתחבר איליהם.
המוכנות והיכולת להסתגל למצבים חדשים ולאתגרים לא צפויים מתחילה וניבנת לאורך כל ילדותו ובהרבה מבוססת בתקשורת והדינאמיקה עם ההורים.למעשה מערכת יחסים משפחתית היא דוגמה לגבי מה מצפה לו בהמשך חייו.
מה קורה שהצורך התזונתי בא ממקור רגשי
הבדל בין אכילה תזונתית ורגשית
הקשר בין השכיחה לזכרון
נקודות חשובות לגבי המיניות
היצרים השפעתם על התנהגות ועל רגשותינו
למה תמיד אותה תחושה שחוזרת על עצמה