ד"ר ג'ימס לוי , פסיכולוג קליני , מדבר על הצורך להתנסות בגיל ההתבגרות בפרט ועל טיפול במתבגרים בכלל.

הצורך להתנסות בגיל ההתבגרות

אחד הדברים המאפיינים את גיל ההתבגרות הוא הצורך להתנסות וזה מעלה סידרה של התנהגויות מסוימות. צורך זה הינו אחד הגורמים להתקדמות שחלה בחי האדם. "הצורך להתנסות" הינו דחף הדוחף את האדם אל הבלתי נודע. צורך זה מעודד ליצור דברים חדשים ולהמשיך לפתח תגליות שלך ושל אחרים.
הצורך המוחשי להתנסות מראה אותותיה אצל הילדים והמתבגרים יותר מאשר אצל בוגרים וקשישים.
בגיל הנעורים השאיפה להתנסות היא חזקה ומושכת עד כדי כך שהם מוכנים להסתכן בחייהם(דוגמא:סמים,מכוניות,אופנועים). הנערים מחפשים תמיד אחר נושא חדש,הם חסרי רוח התמדה ונוטים להשתעמם מכל נושא אשר דשו בו ומחפשים אחר הרפתקה חדשה.
הדבר הבולט ביותר הוא הלימודים. אין פלא שלתלמיד (בדרך כלל) מחפש להשתמט מלימודיו ולחפש דבר אחר,כמו כן,מורה שלא מצליח לעניין את תלמידיו גורם להם(בעקיפין) להתנסות בדברים אחרים וחדשים המוציאים אותו מהמסגרת המקובלת.
בחלקן מן ההתנסויות  החדשות טמון הרצון לעשותן כמו שהן ולא כפי שהם נעשו בעבר ואם נסתכל על זה באור חיובי או נצלו בצורה חיובית אז אפשר יהיה למצות את יוזמתם ופעולתם של המתבגרים בצורה טובה ומשמעותית.

פעולות של המתבגרים הינה שגרתית וזאת מפני שאינם מנסים לחפש דברים או התנסויות חדשות והם אלו שממלאים אחר ציפיות ההורים.
בדבר זה,ישנם פסיכולוגים האומרים שזה סימן בריא.ז"א ההתעוררות שצריכה להיות בגיל הבגרות:גם לשמוע ולמלא אחר ציפיות  ההורים אך גם להראות התעוררות של משמעת עצמית,או פעילות כאדם עצמאי.ועם זאת,אפשר לשלב את שניהם כאחד:לבצע המחויבות היומיומית:לימודים,עזרה בבית,פעילות שונות וכו'..
ויחד עם הספונטאניות ולהתנסויות חדשות.
אחד הדברים המאפיינים אותנו בהתנסויות החדשות זו הסקרנות.הסקרנות נמצאת בכולנו והיא נמצאת גם אצל החיות(השוואה זו היא מעניינת כי היא מראה
שהמתבגר עובר תהליך טבעי בחיקוי מעולם הטבע) שמסוגלות להמשיך לבחון או עצם שעות,כדי למצוא את סקרנותם.

סקרנות אצל מתבגרים מתבטאת בזה שהם מעוררים חוויות חדשות והתנסויות חדשות שגורמות לכל מיני דברים להתרחש בעקבות זה.
עוד דבר המאפיין את הצורך להתנסות הוא "להשיג את הדבר!", כל האנשים חותרים להגיע למעמד אך עם זה,הם שואפים להשיג את הדבר.
זוהי תופעה נורמאלית מאוד שמצביעה כי אנשים חותרים להגיע להישגים גבוהים,אך עם זה,יש גבול(שלא מוגדר) כי ישנם אנשים שרצונם שלהם להשיג משהו מחפש או מתבטא על חשבון משהו וזה הגרוע.דחף זה יש כוח מניע עצום והוא דוחף אותנו לעשות ולחשוב ולפעול גם אם אנו לא רואים לקראת מה אנו פוסעים ולאן אנו הולכים.
בהתנסויות אלו ישנו האתגר שעומד ומגרה את המתבגרים להתעניין בנושא מסוים ולהעמיד את עצמם במבחן "מבחן יכולתם".
היכולת להתבגר,להתנסות בדברים חדשים ולהצליח בהם(אך במקרים שאין הצלחות,ישנם פעמים זה אך במקרים שאין הצלחות,ישנם פעמים שזה פוגע במתבגר,וישנם מקרים שזה פוגע יותר קשה וזה תלוי
באישיות בכוח ההתמודדות של האדם).זה מבסס ומחזק את בטחונו של האדם ומחזק את הדימוי העצמי שלו,מגרה ומעודד אותו להתנסות ולהתמודד כל פעם מחדש ומאידך
חוסר הצלחה גורם לאכזבה ולתסכול הגורר בעקבותיו ירידה בהערכה העצמית .
המתבגרים סובלים מתסכולים חוזרים כשאר הם אינם מצליחים להשיג דבר או כאשר הם נכשלים במשימתם. ישנם שתי דרגות של תסכולים אצל בני האדם. אדם החושש מפני מטלות חדשות ויש לו ספקות הם הוא יצליח באתגרים חדשים. וישנו אדם שאינו מוכן ולא מקבל את אי הצלחותיו ומנסה להסתיר את תסביך הנחיתות וחוסר ההצלחה
וישנם כאלו אשר מנסים להתמודד עם המטלות והסיכונים ללא היסוסים וספקות וכאשר הם נכשלים הם מקבלים זאת ברוח טובה או לכל היותר מקבלים זאת בכעס חולף בלבד. ובין שני אלו כדי שנדע
להבחין שהרי בניהם ישנם הבדלים עצומים שלכל אחת יש השפעה שונה על המתבגר.

צור קשר
לקביעת פגישה או התייעצות אתם מוזמנים למלא את הטופס שלפניכם או התקשרו


האתר מכיל מידע כללי ואיננו מהווה תחליף או מתיימר להחליף טיפול פסיכולוגי אישי מקצועי. בעת הצורך, מומלץ לפנות לקבלת טיפול או ייעוץ מקצועי

פותח ע״י GALEVY פיתוח אתרי אינטרנט